Enkelt och smidigt med flyttstädning

När man ska flytta finns det mycket som behöver göras och ordnas. Det gäller både boendet man ska flytta till, men även boendet man ska flytta ifrån. Det är spännande tider men också ganska tuffa tider eftersom det är så mycket som måste ordnas. Att packa ner ett helt boende i kartonger är ett mycket tidskrävande arbete för hela familjen, men det är som bekant något som måste göras. När man äntligen har fått med allt i flyttbilen måste även bostaden städas noga.

Sedan måste man se över alla försäkringar, telefon- och internetabonnemang och liknande och såklart göra en adressändring.

Man behöver också lösa hur man ska transporteras bolaget till den nya adressen. Det går att hyra lätt lastbil eller släp på bensinmacken eller så anlitar man flytthjälp av en flyttfirma. 

Flyttstädning

Något som många kommer på i det sista är flyttstädningen. När bostaden är tömd på allt måste den vara i nyskick. Det inte alltid det roligaste när man bara vill börja uppackningen i den nya lägenheten eller huset. När det gäller flyttstädning så finns det riktlinjer som man måste följa så att den blir korrekt utförd. Annars kan man få påbackning från hyresvärd eller mäklare och det är inte roligt mitt i flyttstressen. Så det gäller att planera in den tidigt i flyttprocessen eller anlita städhjälp av en professionell städfirma.

Vad ingår i en flyttstärdning?

För det första ingår förutom städningen invändigt även till exempel garage, förråd, källare och tomt. Man har fullt ansvar att bostaden och alla utrymmen är i toppskick.

Sedan måste man grundligt städa alla rum. Det innebär dammsugning, dammtorkning av väggar och tak, skura golven med mera. Det som man märker när man flyttat ut all inredning är att det blivit mycket smutsigt bakom dessa. Detta måste därför städas mycket noga. Det måste också rengöras bakom vitvaror, innuti tömda skåp, golvbrunnar, fläktar, toaletter, handfat och runt och i avlopp. 

Anlita hjälp med flyttstädningen

Allt fler anlitar hjälp med flyttstädningen av en städfirma. Det är väldigt smidigt att slippa göra det själv mitt i en turbulent flytt. Då vet man att man får en perfekt städning utan att behöva oroa sig för att den egna städningen ska bli godkänd. Visst kostar det lite pengar men det går att ta hjälp av ROT-avdraget och få ett avdrag på 50 % upp till 25 000 kr per rum. Detta brukar generellt dras direkt på fakturan. Det kommer bespara familjen på mycket stress.

21 May 2019